Biblionet Drenthe

Campagne Digisterker

Hoe bereik en overtuig je een moeilijk bereikbare doelgroep? Nederland kent naar schatting 1 miljoen mensen die niet voldoende digitaalvaardig zijn. Om deze groep te helpen, bieden de bibliotheken in Drenthe de cursus Aan de slag met je DigiD aan. Het doel van deze cursus? Zoveel mogelijk mensen laten werken met een DigiD, zodat ze hun overheidszaken zelf online kunnen regelen. In samenwerking met een intern scrumteam van Biblionet Drenthe ontwikkelden wij een plan voor de werving van cursisten. Ook boden we ondersteuning bij de coördinatie en realisatie van het concept.

Doelstelling

Ontwikkel een plan voor de werving van 500 nieuwe cursisten die deelnemen aan de cursus Aan de slag met je DigiD in een van de bibliotheken in Drenthe.

Contactmomenten

Hoe werf je in korte tijd 500 cursisten? Om zo effectief mogelijk te werven, adviseerden we te kiezen voor een zeer gerichte doelgroepbenadering. Namelijk, de vrouwenverenigingen in Drenthe. Volgens Biblionet Drenthe waren huidige deelnemers aan de cursus voornamelijk vrouwen en vielen zij in de wat oudere doelgroep. Maar, hoe bereik je hen en hoe overtuig je ze van deelname?

Uit de inventarisatie met oud-cursisten bleek dat de voornaamste reden om mee te doen aan de cursus ‘het zelf kunnen doen’ was. Een drempel om mee te doen aan de cursus, was dat men bang is om op de verkeerde dingen te klikken. Door de vrouwenverenigingen als groep uit te nodigen voor een cursus zaten ze allemaal in hetzelfde schuitje en konden de dames de cursus volgen in hun eigen kring.

Naast het kiezen van een gerichte doelgroepbenadering leverden we een concreet actieplan op waarmee de medewerkers van Biblionet Drenthe zelf aan de slag konden. Met daarin onder andere een tijdlijn van contactmomenten, een belscript voor het leggen van het eerste contact, kant-en-klare teksten voor e-mails als opvolging van het contact, een powerpointpresentatie en uitgewerkte social media posts.


E-mail


Content


Social media


Website


Print

Resultaat

In het najaar van 2018 volgden ruim 250 vrouwen in heel Drenthe de cursus Aan de slag met je DigiD. Momenteel zijn nog niet alle contacten benaderd en zijn er nog warme leads die opgevolgd kunnen worden.

Een concreet actieplan waarmee medewerkers van Biblionet Drenthe zelf aan de slag konden.

Wil je dit ook?

Pam Miedema, specialist Marketing & PR Biblionet Drenthe

Wat vonden ze ervan

``De Goede Gastvrouw heeft actief meegedraaid in ons scrumteam en een effectief communicatieplan opgezet. Met dit plan hebben we veel nieuwe deelnemers geworven en kunnen we de komende periode verder. Prettige samenwerking en professionele ondersteuning!``