Inspiratie

Drie soorten media die je zo kunt inzetten!

Hoe kom jij in contact met je doelgroepen? Of – zoals wij ze noemen – je gasten? En welke media gebruik je daarbij? Een contactmoment gaat vaak gepaard met het gebruik van media. Bijvoorbeeld een website, een social post en/of advertentie.

Maar, naast deze 3 voorbeelden bestaan er nog veel meer mediasoorten die je kunt inzetten. En extra leuk, ze liggen nog binnen handbereik ook! Wij delen 3 soorten media gebaseerd op de theorie van Klaas Weima; eigen, betaalde en verdiende media. En na het lezen van dit verhaal weet je welke mogelijkheden er zijn en kun je een slimme mediamix samenstellen.

C’est la boodschap, boodschap, boodschap

Voordat we het over de media hebben, moeten we het volgende gezegd hebben. Een duurzame relatie met je gasten opbouwen gaat niet over de kwantiteit van je contactmomenten, maar over de kwaliteit ervan. Bedenk dus bij elk contactmoment dat je een boodschap deelt die van van meerwaarde is voor je doelgroep.

DENK EENS VERDER DAN JE EIGEN WEBSITE, JE HEBT ZOVEEL ANDERE MEDIA TOT JE BESCHIKKING DIE JE KUNT INZETTEN VOOR JE GASTEN. 

3 soorten media: eigen, betaalde en verdiende media

Denk eens verder dan je eigen website, je hebt zo veel andere media tot je beschikking die je in kunt zetten voor je gasten. Van een nieuwsbrief tot het winnen van awards en van Google tools tot PR. Er zijn veel mogelijkheden.

Maar goed, wij zijn fan van Klaas Weima’s theorie over eigen, betaalde en verdiende media/aandacht. Wat is wat?

eigen, betaalde en verdiende media
  • Eigen media
    Dit zijn de media die je zelf uitgeeft. Van websites tot blogs, van socials tot point-of-sale materiaal. Online en offline. De content maak en deel je zelf.
  • Betaalde media
    Dit is mediaruimte die wordt ingekocht. Bijvoorbeeld social advertising, printadvertenties en Google ads. De content maak je zelf en verspreid je via andere kanalen.
  • Verdiende media
    De content van verdiende media, maak je niet zelf. Deze wordt voor je gecreëerd door bijvoorbeeld gebruikers van je product of ambassadeurs van je dienst. Het is de oude, vertrouwde mond-tot-mond, maar dan via verschillende kanalen. Bijvoorbeeld in recensies, socials posts of persaandacht. Op deze content heb je geen invloed, mits je co-creatie stimuleert.

En wat kost dat?

Elke mediasoort vraagt een andere investering qua tijd en geld. Dat is vast geen verrassing. Het is aan jou om een keuze te maken en een goede balans te vinden tussen de 3 mediasoorten.

Om je te helpen bij die keuze hebben we een aantal contactmomenten op een rijtje gezet. Aan jou de vraag (of misschien wel de opdracht) om eens in kaart te brengen welke contactmomenten jij inzet en welke je graag zou willen inzetten om meer zichtbaarheid, bekendheid en resultaat te creëren.

Wat wil je gast?

En dan? Je hebt in kaart gebracht welke contactmomenten je kunt en wilt inzetten, maar bereik je dan jouw doelgroep? Waar bevindt die zich? Wat ons betreft tijd om de telefoon te pakken en ze het zelf te vragen. Hoe je dat doet, dat lees je in ons blog over het vragen van advies aan je klanten.

Hulp nodig?

Mooi hè, zo veel manieren om in contact te komen met je gasten. Heb je nu behoefte aan hulp? Wij helpen je graag door te inventariseren welke media je gasten gebruiken en welke media jij het best kan inzetten om je organisatiedoelstellingen te behalen. 

Laat van je horen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

Gratis download
* verplichte velden




Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

INSCHRIJVEN
Wil je geïnspireerd worden en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en organisatie?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat je inspireren!
Voornaam
E-mailadres
Schrijf je in!