Inspiratie

Een contentstrategie in vijf stappen

Content! Een begrip dat niet meer weg te denken is uit ons (marketing en communicatie) vocabulaire. It’s all about storytelling! Om niet in het wilde weg te communiceren is het verstandig om een contentstrategie op te stellen. In een contentstrategie leg je strategische keuzes vast die je houvast geven bij het ontwikkelen en publiceren van content. Daarmee wordt het niet alleen eenvoudiger om content te ontwikkelen, het biedt ook structuur (voor je collega’s) en je lezers weten wat ze van je kunnen verwachten.

Om je op weg te helpen bij het opstellen van jouw contentstrategie, daarlopen we vijf stappen waarmee je direct aan de slag kunt. 

Stap 1: Wat is je doel en wie is je doelgroep?

Het belangrijkste bij het ontwikkelen van content is het doel ervan. Wat wil je ermee bereiken? Vaak is dit een afgeleide van je organisatiedoelstelling(en). Welke organisatiedoelstelling kun je behalen door het inzetten van content. Probeer dit zo concreet mogelijk te maken. Wil je meer klanten? Speel dan in op herkenbare situaties waar jouw doelgroep mee struggelt en waarvoor jij een oplossing biedt! Wil je meer omzet genereren vanuit bestaande klanten? Zorg dan voor verdieping in je content. Wat kun je nog meer voor je klanten betekenen? Het doel is dus een belangrijk uitgangspunt.

Stap 2: Wat vertel je?

Waar heeft je doelgroep belang bij? Inventariseer dit vooraf. Door klanten, collega’s, relaties en prospects te bevragen krijg je een beter beeld van hun behoefte. Bedenk vervolgens diverse thema’s die aansluiten bij de behoefte en die je regelmatig kunt laten terugkeren in je content. Je kunt hierbij denken aan thema’s zoals dienst/product, actualiteit, inspiratie, acties, en ga zo maar door. Zo ga je heel gericht aan de slag met thema’s waarvan je zeker weet dat het interessant is voor je doelgroep.

blog_contentstrategie

Stap 3: Welke kanalen?

Waar is je doelgroep te vinden? Die vraag kun je je doelgroep ook stellen. Welke media gebruiken zij? Zien ze jouw content liever op Twitter voorbij komen, dan op Facebook? Dan is dat heel waardevolle informatie. Alle content op Facebook delen, zou dan geen slimme zet zijn. Of misschien willen ze graag video’s of tutorials van je zien. Dan kan het verstandig zijn om een YouTube-kanaal te beginnen. Je kunt deze input meenemen in het opzetten van je contentstrategie. Er zijn vele kanalen die je kunt inzetten, online of offline. Je kunt denken aan bijvoorbeeld je website, een mailing, social media maar uiteraard ook lekker traditioneel de oude vertrouwde post in de brievenbus.

Stap 4: Hoe organiseer je dit?

Om de verschillende thema’s, contenttypen, kanalen en doelgroepen te structureren, raden we het aan om een contentkalender te maken. Een contentkalender geeft structuur aan je contentplanning. Deze kalender kun je zelf maken, bijvoorbeeld in Excel, maar je hebt hier ook handige online tools voor zoals Trello of Contentkalender. Wijzelf gebruiken Asana

Zijn anderen verantwoordelijk voor de realisatie van de content, zet ze dan tijdig aan het werk en houd de status in je contentkalender actueel. Heb je veel content, maar niemand die het op kan pakken, laat het ons weten. Wij helpen graag!

blog_contentstrategie

Stap 5: Interactie en resultaten meten

Het is verstandig om regelmatig (misschien wel dagelijks) je social media kanalen te checken. Zo kun je tijdig reageren op reacties, berichten van anderen aandacht geven (voor een wederzijdse waardering), en krijg je goed beeld van wat er gebeurt met jouw content. Ook is het verstandig om Google Analytics te monitoren. Hier kun je o.a. achterhalen hoe de pagina’s op jouw website presteren. Ook kun je hier annotaties aanmaken van de momenten waarop je content hebt gepubliceerd op je website of social media kanalen. Stel dat je een piek ziet in je bezoekersaantallen, dan kun je gemakkelijk terugvinden dat dat misschien komt omdat je toen een blog hebt gedeeld via social media. 

Make it happen

Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Zet altijd de behoefte van jouw doelgroep en de doelen die je daarmee wilt en kunt behalen voorop. Wil je hier hulp bij? Kom maar door!

We helpen je graag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

Gratis download
* verplichte velden




Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

INSCHRIJVEN
Wil je geïnspireerd worden en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en organisatie?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat je inspireren!
Voornaam
E-mailadres
Schrijf je in!