Inspiratie

Je klant om advies vragen, wat levert dat op?

Het kan best een beetje eng zijn, je klanten vragen naar hun mening. Het lijkt natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld om als opdrachtgever of adviseur je klant te bevragen over jouw dienstverlening. Toch zeggen wij: ‘doen!’. Je krijgt vaak niet alleen antwoord op je vragen, maar ook heel veel nuttige extra’s! Benieuwd wat het bevragen van jouw klanten nog meer oplevert? Lees snel verder.

Kwetsbaarheid maakt je sympathiek

Wanneer je klanten oprecht naar hun mening vraagt, krijg je vaak heel eerlijke antwoorden. Je stelt je kwetsbaar op als organisatie en dat kan best spannend zijn. Je laat natuurlijk liever zien dat je alles al weet en dat klanten juist daarvoor bij je terecht kunnen. Maar is dat ook zo?

Hoogleraar Brené Brown zei ooit: ‘’Vulnerability is our most accurate measurement of courage’’. De kracht zit dus juist in de kwetsbaarheid. Sterker nog: het is een kans om heel sympathiek gevonden te worden omdat je oprechte interesse in de mening van je klanten toont.

VULNERABILITY IS OUR MOST ACCURATE MEASUREMENT OF COURAGE

Wat het bevragen van je klanten nog meer oplevert

Het bevragen van je klanten levert natuurlijk antwoorden op je vragen op, maar dat is niet het enige! Je krijgt veel meer dan dat:

  • Draagvlak
    Je geeft klanten het gevoel dat ze kunnen meedenken, meebeslissen en kunnen wennen aan ideeën of veranderingen. Zo komt een mogelijke verandering of gebeurtenis niet als een donderslag bij heldere hemel.
  • Klantloyaliteit
    Loyaliteit kan je zien als een wederkerige vriendschapsrelatie (via Belleghem, ‘Imagine your customer becomes your friend’). Je helpt elkaar, hebt plezier en bereikt samen successen, je verrast elkaar én vraagt elkaar om advies. Je klant vraagt jou om advies op het gebied van jouw expertise en het is dus heel normaal om je klant om advies te vragen wanneer het gaat om zijn/haar behoeften. Want wie kent die nu beter dan zijzelf?
  • Gevoel van waardering
    De klanten die je bij je onderzoek betrekt, voelen zich belangrijk en gehoord. Ze delen graag hun mening, zeker wanneer je er mogelijk in hun voordeel iets mee gaat doen.
  • Opener verstandhouding met je klanten
    Door het gesprek aan te gaan met je klanten over ideeën, behoeften en ervaringen, creëer je een open verstandhouding. Je kwetsbaar opstellen zorgt vaak dat klanten dit vanzelf ook meer doen richting jou, waardoor je hen ook weer beter kunt helpen.

Hulp nodig?

Hebben we je overtuigd van het bevragen van je klanten? Maar kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Bijvoorbeeld omdat het de eerste keer is dat je dit doet, je graag anoniem wilt bevragen of omdat je simpelweg zelf geen tijd hebt? Wees welkom! Wij helpen je graag! Bekijk hier ons portfolio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

Gratis download
* verplichte velden




Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

INSCHRIJVEN
Wil je geïnspireerd worden en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en organisatie?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat je inspireren!
Voornaam
E-mailadres
Schrijf je in!