Inspiratie

Waardevol zijn voor je klanten? Bevraag ze!

Waar zitten jouw klanten op te wachten? Wanneer ervaren ze een contactmoment met jou als waardevol? Hoe zorg jij dat je keer op keer van meerwaarde bent en een optimale merkbeleving creëert? Klanten bevragen levert je inzichten op om hier gericht mee aan de slag te gaan. En je krijgt vaak niet alleen antwoord op je vragen, maar ook heel veel nuttige extra’s!

Ken de behoefte van je klant

Het goed bedienen van je doelgroep of gasten zien wij als een vorm van gastvrijheid. Of dat nu online of offline is, massa of één-op-één, direct of indirect: als organisatie wil je dat ieder contactmoment iets toevoegt. Alleen dan draagt het bij aan een optimale merkbeleving. En om je gasten goed te bedienen moet je ze eerst goed kennen. Hoe? Bevraag je klanten, bijvoorbeeld door ze doelgericht (anoniem) te bevragen via de telefoon. Het klinkt misschien eenvoudig, maar deze stap is echt key wanneer je een goede strategie tot uitvoering wilt brengen.

Wanneer je vanuit het perspectief van je klanten kijkt, kun je de klantrelatie pas echt verbeteren. Hierover schreven we eerder al onze blog over de Empathy Map.

Hoe doe je dat, je klanten bevragen?

Klanten bellen werkt het meest effectief met een goed voorbereid plan. Bedenk van tevoren de onderwerpen die je wilt bespreken. Mail vervolgens de klanten die je wilt bevragen of je ze hier kort over mag bellen en wanneer dit hen uitkomt. Schrijf ook uit wat je precies wilt vragen. Zo raak je niet afgeleid en houd je het gesprek zo doelgericht mogelijk. Open vragen leveren vaak de meeste informatie op. Hierbij is het essentieel dat je goed luistert, je de klant laat uitpraten en doorvraagt wanneer een antwoord abstract of vaag blijft.

Wil je de meest betrouwbare resultaten? Dan raden we aan je klanten door een externe en/of onafhankelijke partij te laten bellen. Wij helpen je graag! Klanten zijn nog opener en eerlijker wanneer ze anoniem hun verhaal kunnen doen en geen afhankelijkheden voelen t.o.v. de persoon met wie ze bellen.

Welke vragen zijn belangrijk?

Je kunt vragen naar je producten, diensten of jouw organisatie, maar stel vooral de volgende drie vragen centraal:

  1. Waar lig je wakker van?
  2. Waar droom je over?
  3. Hoe kan ik je helpen?

Bovenstaande drie vragen helpen je écht de belevingswereld en behoefte van je klant te kennen.

VULNERABILITY IS OUR MOST ACCURATE MEASUREMENT OF COURAGE

Durf kwetsbaar te zijn

Wanneer je klanten oprecht naar hun mening vraagt, krijg je vaak heel eerlijke antwoorden. Je stelt je kwetsbaar op als organisatie en dat kan best spannend zijn. Je laat natuurlijk liever zien dat je alles al weet en dat klanten juist daarvoor bij je terecht kunnen. Maar is dat ook zo?

Hoogleraar Brené Brown zei ooit: ‘’Vulnerability is our most accurate measurement of courage’’. De kracht zit dus juist in de kwetsbaarheid. Sterker nog: het is een kans om heel sympathiek gevonden te worden omdat je oprechte interesse in de mening van je klanten toont.

Wat het bevragen van je klanten nog meer oplevert

Het bevragen van je klanten levert natuurlijk antwoorden op je vragen op, maar dat is niet het enige! Je krijgt veel meer dan dat:

  • Draagvlak
    Je geeft klanten het gevoel dat ze kunnen meedenken, meebeslissen en kunnen wennen aan ideeën of veranderingen. Zo komt een mogelijke verandering of gebeurtenis niet als een donderslag bij heldere hemel.
  • Klantloyaliteit
    Loyaliteit kan je zien als een wederkerige vriendschapsrelatie (via Belleghem, ‘Imagine your customer becomes your friend’). Je helpt elkaar, hebt plezier en bereikt samen successen, je verrast elkaar én vraagt elkaar om advies. Je klant vraagt jou om advies op het gebied van jouw expertise en het is dus heel normaal om je klant om advies te vragen wanneer het gaat om zijn/haar behoeften. Want wie kent die nu beter dan zijzelf?
  • Gevoel van waardering
    De klanten die je bij je onderzoek betrekt, voelen zich belangrijk en gehoord. Ze delen graag hun mening, zeker wanneer je er mogelijk in hun voordeel iets mee gaat doen.
  • Opener verstandhouding met je klanten
    Door het gesprek aan te gaan met je klanten over ideeën, behoeften en ervaringen, creëer je een open verstandhouding. Je kwetsbaar opstellen zorgt vaak dat klanten dit vanzelf ook meer doen richting jou, waardoor je hen ook weer beter kunt helpen.

Hulp nodig?

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het bevragen van je klanten? Bijvoorbeeld omdat het de eerste keer is dat je dit doet, je graag anoniem wilt bevragen of omdat je gewoonweg zelf geen tijd hebt? Wees welkom! Wij helpen je graag! Bekijk hier ons portfolio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

INSCHRIJVEN
Inschrijven
Wil je geïnspireerd worden en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketing en communicatie?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat je inspireren
Voornaam
E-mail
Door verder te gaan op onze website of door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van onze cookies. Privacyverklaring
Instellingen
Accepteren
Door verder te gaan op onze website of door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord
met het opslaan van onze cookies. Privacyverklaring
Instellingen
Accepteren