Inspiratie

Waarom het hebben van een consistente huisstijl heilig is

Zie je een grote gele ‘M’? Dan ruik je al bijna de frietjes van de McDonald’s. Zie je een appel waar een hap uit is genomen? Dat doet je ongetwijfeld denken aan Apple. Zie je een oranje leeuw? Dat kan niet missen: dat moet ING zijn. Het is niet zo gek dat je gelijk aan deze associaties denkt. Bovenstaande bedrijven hebben namelijk iets gemeen: een consistente huisstijl waar je u tegen zegt. 

Huiswattes?

Een huisstijl is bepalend voor de uitstraling van je bedrijf en wordt daarom ook wel de visuele identiteit genoemd. Hieronder valt dus de naam, het logo, de typografie, de vastgestelde kleur(en), de tone of voice, het beeldgebruik en eventuele andere elementen. Het is een goed teken wanneer mensen je huisstijl herkennen. Het betekent dat je je onderscheidt van je concurrenten. Waarom? Een consistente huisstijl:

  • is dé manier om eruit te springen en de kernwaarden van je bedrijf uit te dragen; 
  • stelt je in staat een goed en professioneel imago op te bouwen;
  • zorgt voor herkenbaarheid en; 
  • wekt vertrouwen bij de doelgroep. Vertrouwen in je merk, diensten en/of producten die je aanbiedt.

Het woord ‘consistent’ zegt het al: het is van belang dat de huisstijl van je bedrijf o-ve-ral  eenduidig terugkomt. Zowel in interne uitingen als in externe uitingen. Van de nieuwsbrief die je naar je klanten stuurt tot aan de tekst in de blog die je nu leest. Visitekaartjes, foto’s op je website en het gebruik van kleur op je social mediakanalen; alles wat maar te maken heeft met je bedrijf , moet ondergedompeld zijn in de afgesproken huisstijl.  

Onze geheimen in één boek!

Waar een huisstijl is, is vaak ook een huisstijlhandboek (ook wel brand book genoemd). Dit is precies wat je denkt dat het is: een boek met daarin afspraken en richtlijnen over het online en offline gebruik van de vooraf afgesproken huisstijl van een bedrijf. Voor het huisstijlhandboek van De Goede Gastvrouw kregen we hulp van Korien van BRENDD., die onze wensen vertaalde naar een herkenbare en consistente (daar heb je ‘m weer) huisstijl. Bekijk hier de sneak peek van ons huisstijlhandboek:

Hulp nodig bij het (her)ontwikkelen van een consistente huisstijl?

Wij helpen je graag om waardevolle klantcontactmomenten te creëren. Om dit te realiseren, is een goede uitstraling (lees: huisstijl) van je bedrijf belangrijk. Wij helpen je hier graag bij! Wij kunnen je niet alleen helpen aan concrete ideeën en een sterk merkverhaal, maar we kunnen je ook in contact brengen met de beste specialisten.

Help mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

Gratis download
* verplichte velden




Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

INSCHRIJVEN
Wil je geïnspireerd worden en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en organisatie?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat je inspireren!
Voornaam
E-mailadres
Schrijf je in!